VIII. SJEZD HISTORIČEK A HISTORIKŮ UMĚNÍ – PROGRAM

Ve dnech 12. – 14. září 2024 se uskuteční pravidelný sjezd historiček a historiků umění, tentokrát na půdě Semináře dějin umění Masarykovy univerzity v Brně (Arna Nováka 1, 602 00 Brno). Tématem letošního sjezdu jsou „Konce (a začátky) časů“.

Účast na sjezdu je pro všechny účastníky zdarma. K účasti se prosím registrujte na webových stránkách Semináře dějin umění Masarykovy univerzity (zde). Pro zajištění možnosti účasti na sobotní exkurzi se prosím registrujte do 31. července 2024.

Sledujte též stránku události na Facebooku (zde) a její instagramový profil (zde).

VIII. sjezd historiků a historiček umění: Konce (a začátky) časů

ČTVRTEK 12. 9. 2024

9:30 REGISTRACE ÚČASTNÍKŮ
9:50 ÚVODNÍ SLOVO (Radka Nokkala Miltová – Anna Pravdová)

10:00–12:00 / 1. SEKCE
„È la vita anche la morte“. Sen, smrt, znovuzrození a rituály přechodu ve vizuální kultuře (Garantka sekce: Marcela Rusinko)

  1. Ondřej Jakubec: Sepulkrální památník předmoderní doby jako liminální zóna. Vizuální komunikace živých a mrtvých v horizontu konce a počátku
  2. Zuzana Štefková: Mateřské umění mezi životem a smrtí
  3. Jakub Kříž: Delfíni na rozhraní
  4. Barbora Kundračíková: Instalace-Přeinstalace-Dezinstalace-Exhumace a Elevace. Beranovo Rehabilitační oddělení Dr. Dr.
  5. Tomáš Winter: Velikonoční oběť. Smrt a vzkříšení modernismu na pozadí komunistické ideologie

13:30–15:10 / 2. SEKCE
Památková péče budoucnosti – bez historiků umění, anebo nadále s nimi? (Garant sekce: Martin Horáček)

  1. Kateřina Adamcová: Autenticita jako klíčový pojem české památkové péče po roce 1989
  2. Marie Foltýnová: Copy and paste! Kopie a repliky místo zničených památek
  3. Richard Biegel: Historik umění památkářem?
  4. František Chupík: „Přijdeš-li do města, čistou vodu nehledej.“

15:30–17:30 / 3. SEKCE
Učením k novému světu. Vzdělávání umělců, architektek a designérů v reakci na společenské proměny (Garantky sekce: Veronika Rolová, Johana Lomová)

  1. Petr Šámal: Student versus živnostník. Proměny výuky sochařství na konci 19. století a dobový spor o práci a kompetence
  2. Barbora Řepková: Reforma českého architektonického školství v období mezi světovými válkami
  3. Ladislav Jackson: Kdyby se tázali nepředpojatých. Pedagogické modely a přístup marginalizovaných skupin k architektonickému vzdělání na AVU (1910–1960)
  4. David Bláha: Pedagogické působení Josefa Kaplického na pražské VŠUP jako zrcadlo proměn českého sklářství mezi lety 1945-1958
  5. Tereza Vernerová Volná: British Association of Friends of the Prague Academy of Applied Arts. Příběh kulturní výměny a podpory po roce 1989

18:00 / SLAVNOSTNÍ PŘEDNÁŠKA
Timothy J. Clark: Art-and-Politics When Art and Politics Have Ended

PÁTEK 13. 9. 2024

9:30-12:00 / 4. SEKCE
Konec dějin umění? (3. díl) (Garantka sekce: Milena Bartlová)

  1. Karel Císař: Konec dějin umění nebo estetika narcismu?
  2. Eva Skopalová: Uzávorkovat budoucnost
  3. Jan Zachariáš: Konec jako začátek aneb jak končí (marxistické) dějiny umění
  4. Martin Netočný: Korzet větší než tělo: Kolektivní identita ostravského umění a strategie jejího vyjednávání
  5. Rostislav Švácha: Začátek – konec. Kdy začíná a kdy končí postmodernismus v české architektuře?

13:00 – 15:30 / 5. SEKCE
Eco-art history a střední Evropa (Garanti sekce: Tomáš Valeš – Jan Galeta)

  1. Stanislava Fedrová: Ekologická perspektiva: vyjednávání o pojmech i hranicích oboru
  2. Eva Vele: Postkoloniální narativy obsažené v rodícím se diskurzu ekokritických dějin umění a jejich relevance v českém kontextu
  3. Monika Drlíková: Posthumanistické úvahy o manýrismu a jejich průsečíky s českými dějinami umění
  4. Michal Vokurka: Ekokritické čtení sasko-lauenburských zahrad
  5. Martin Šolc: Zelená šeď aneb forma, která předběhla funkci
  6. Ondřej Hojda: Na co zbývá čas: klimatické čtení dějin architektury

15:50 – 18:20 / 6. SEKCE
Začátky a konce: Výstava jako historický formát (Garantky sekce: Markéta Jarošová – Terezie Nekvindová)

  1. Pavla Machalíková: Žánr výstavy v 19. století a první „kurátorské“ záměry?
  2. Aleš Filip – Roman Musil: Obraz jako ambiente. Stupňování efektu na pražských výstavách poslední čtvrtiny 19. století
  3. Martina Pachmanová: „Píseň tiskárny, píseň noci, píseň zítřku“. Ženy na výstavě Pressa v Kolíně n. Rýnem v roce 1928
  4. Katarína Mašterová: Výstavy ve dvou rozměrech. Obrazové reportáže pro širší veřejnost
  5. Amálie Bulandrová: Scénotektura. Mezi scénografií a architekturou výstav (prostorové ztvárňování výstav po roce 1989)
  6. Nina Wanča: Online vs. offline. Otázka (rozdílné) konceptualizace virtuálních výstav

SOBOTA 14. 9. 2024

9:30 – 11:20 / 7. SEKCE
Digitální dějiny umění: Revoluce nebo tradice? (Garant sekce: Jakub Stejskal)

  1. Jana Horáková: Co se můžeme dozvědět o (video) umění od umělé inteligence? Případ VasulkaLiveArchive.net
  2. Josef Ledvina: Proč se digitální dějiny umění vrací k uměleckohistorickému formalismu a proč to může být dobře
  3. Fedora Parkmann – Viktorie Vítů: Fotomechanické reprodukce uměleckých děl v digitální perspektivě: možnosti a výzvy
  4. Vratislav Zervan: Panofsky Goes Digital. K problémom počítačovej asistencie pri ikonografickej analýze

11:35–13:35 / 8. SEKCE
Přehodnocení lidového umění. Prostředník proměny a emancipace (Garantky sekce: Marta Filipová – Julia Secklehner)

  1. Robert Janás: Lidové umění jako prostředek národního boje na Moravě kolem roku 1900
  2. Valéria Kršiaková: „Udělati z lidového řemesla moderní umělecký průmysl první třídy.“ Organizácia domáckej výroby v medzivojnovom Československu inšpirovaná škandinávskym modelom
  3. Piotr Korduba: Folk Art and Crafts in the Service of Nation-Building and Cultural Integration in 20th Century Poland
  4. Šárka Bahounková: Svépomocná výstavba v Československu 50. – 80. let 20. století: Lidové stavitelství nebo státem řízená stavební činnost?
  5. Diskuse: Folk Art Today
    • Sonya Darrow: Folklore’s Not Dead. The Participatory Folk Art Movement in the Czech Republic
    • Nicola Baird: Revisiting Folk Art. Agency, Change and Emancipation in the Work of Tereza Bušková
    • Petra Lexová: Images of Folklore in Contemporary Czech Art and Design

ODPOLEDNÍ PROGRAM
Exkurze: Skryté Brno